آدم ربایی میلیاردی در تهران و رها کردن گروگان در مازندران دستگیری سرکرده باند بزرگ قاچاق مواد مخدر در شرق کشور و عامل شهادت دو پلیس ۲ کشته و مصدوم در تصادف خودرو سواری با موتورسیکلت در شهرستان فیروزه (۶ مرداد ۱۴۰۳) برخورد بنز ‌ده‌تن و یک دستگاه سواری ۲۰۶ حادثه آفرید (۶ مرداد ۱۴۰۳) تعرض راننده شیطان‌صفت به دختر جوان فرار دختر نوجوان با مرد سابقه‌دار الزام به استفاده از سامانه تعیین اجاره بها در مشهد | ۱۷ مشاور املاک متخلف پلمب شدند (۶ مرداد ۱۴۰۳) «هگمتانه» ثبت جهانی شد (۶ مرداد ۱۴۰۳) فردا یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) هیچ ازدواج و طلاقی در کشور ثبت نمی‌شود قیمت بلیت اتوبوس اربعین ۱۴۰۳ مشخص شد کاسبی با تب دنگی! وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری چه زمانی واریز می‌شود؟ چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ اقدامات اورژانسی در زمان گرمازدگی کدام است؟ هواشناسی هشدار داد؛ تشدید رگبار و رعدوبرق در ۱۳ استان و احتمال وقوع سیلاب در هفته جاری (۶ مرداد ۱۴۰۳) تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی خراسان‌رضوی در روز یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) حکم اعدام پرستار قلابی به زودی اجرا می‌شود ثبت اعتراض به نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تمدید شد + جزئیات نتایج آزمون سمپاد چه زمانی اعلام می‌شود؟ (۶ مرداد ۱۴۰۳) آزار و اذیت شیطانی زن جوان در پوشش مسافرکشی در پایتخت (۶ مرداد ۱۴۰۳) اثرات مواجهه طولانی با پرتو‌های فرابنفش | بین ساعات ۱۰ تا ۱۶، کمتر درمعرض نور خورشید قرار بگیرید
سرخط خبرها

گلایه زائران حج تمتع از تحمیل هزینه‌های مازاد ملزومات سفر | چمدان‌های اجباری!

  • کد خبر: ۱۶۰۸۳۹
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
گلایه زائران حج تمتع از تحمیل هزینه‌های مازاد ملزومات سفر | چمدان‌های اجباری!
مدیر حج و زیارت خراسان رضوی: اجبار در خرید چمدان و ملزومات سفر خطاست، اما یکی از دلایلی که این موضوع عمدتا از سوی کاروان‌ها پیشنهاد می‌شود این است که زائران عازم کشوری هستند که قوانین دارد و مشخص کرده است چمدان‌ها باید دارای ابعاد مشخصی باشند و هر زائر باید چمدانی داشته باشد که وزن و ابعادش طبق قانون تعیین شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، «از طرف کاروان پیامی ارسال شده است که برای یک شکل بودن و با دستورالعمل سازمان حج و هواپیمایی باید چمدان و ملزومات را تهیه کنیم که رقم آن حدود ۳ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان می‌شود. چرا زائر مجبور است این هزینه را بپردازد؟ وقتی چمدان داریم چرا باید مجدد هزینه خرید چمدان بدهیم؟»

«برای سفر حج تمتع امسال ابتدا گفتند ظرفیت ثبت‌نام حج تمام شده است، بعد یک دفعه با خبر شدیم ظرفیت خالی داشته‌اند و مهلت ثبت‌نام تمدید شده است چرا اطلاع‌رسانی درستی در این باره صورت نگرفت؟»

«چرا هزینه تمام شده حج را این‌قدر متفاوت اعلام می‌کنند؟ یک‌بار می‌گویند ۱۲۰‌میلیون تومان. جای دیگری نوشته ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان. بالأخره هزینه تمام شده حج تمتع امسال چقدر است؟ پدر من مبلغ ۱۳۵‌میلیون تومان واریز کرده در حالی‌که یکی دیگر از اقوام با چند میلیون تومان اختلاف مبلغ کمتری پرداخته است. لطفا رسیدگی کنید.»

«برای سفر حج باید آزمایش چکاپ بدهیم که هیچ بیمه‌ای قبول نمی‌کند و باید هزینه‌ها را آزاد پرداخت کنیم. چرا در این باره فکری نمی‌کنند؟ زائری که برای سفر حج هزینه ۱۳۰ تا ۱۴۰‌میلیون تومان پرداخت می‌کند حداقل آزمایش‌ها را بیمه تقبل کند تا کمی از هزینه‌هایش کم شود.»

نحوه ثبت‌نام در بازه زمانی نخست ثبت‌نام حج تمتع امسال، شرایط آب و هوایی گرم روز‌های پیش رو و زائرانی که معمولا سن بالا دارند، مدت زمان پر شدن ظرفیت کاروان‌ها همه و همه مواردی بود که بسیاری از شهروندان مشهدی را با مشکل رو‌به‌رو کرد و اتفاقا این مهم در گزارشی مفصل در همین صفحه برای شهروندان پیگیری شد، اما معضل دیگری که در ادامه این موضوع این روز‌ها دوباره صدای شهروندان را با نارضایتی بلند کرده است موضوع هزینه‌های مازاد بر سفر مانند خرید چمدان اجباری و البته هزینه‌های درمانی و چکاپ زائران است که بیمه متقبل آن نمی‌شود.

یکسان‌سازی چمدان‌ها برای جلوگیری از گم شدن

برای پیگیری گله‌ها و درخواست‌های شهروندان به سراغ شاد، مدیر حج و زیارت خراسان رضوی می‌رویم. جواد شاد درباره دلیل یکسان‌سازی چمدان‌های زائران می‌گوید: اجبار در خرید چمدان و ملزومات سفر خطاست، اما یکی از دلایلی که این موضوع عمدتا از سوی کاروان‌ها پیشنهاد می‌شود این است که زائران عازم کشوری هستند که قوانین دارد و مشخص کرده است چمدان‌ها باید دارای ابعاد مشخصی باشند و هر زائر باید چمدانی داشته باشد که وزن و ابعادش طبق قانون تعیین شده است.

وی اظهار می‌کند: دلیل دومی که برای این مسئله مطرح است این است که در فرودگاه مدینه یا جده کارگرانی که وظیفه دارند چمدان‌ها را حمل کنند اغلب به رنگ چمدان‌ها توجه می‌کنند. با اینکه روی چمدان‌ها شماره کاروان و آدرس هتل را می‌زنیم یکسان بودن چمدان‌های زائران یک کاروان احتمال خطا در جابه‌جایی را کم می‌کند.
شاد با بیان اینکه در یک روز ممکن است بالغ بر ۱۰ یا ۲۰ هزار زائر وارد فرودگاه شود اظهار می‌کند: اگر چمدان‌ها یکسان و یکرنگ باشند همه آن‌ها به یک هتل حمل می‌شوند و خطا کمتر اتفاق می‌افتد. بر این اساس می‌گوییم زائران به صورت یکسان چمدان‌ها را خریداری کنند.

اجباری در خرید چمدان و ملزومات از کاروان نیست

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی می‌گوید: در عین حال خرید ملزومات سفر اجباری نیست. زائران می‌توانند چمدانی در ابعاد مشخص قانونی با خود ببرند، کاور بگیرند و با کاور یکسان‌سازی چمدان‌های خود را انجام دهند و اجباری ندارند از کاروان چمدان بخرند. البته اگر همین چمدان‌ها را از بیرون خریداری کنند باید هزینه خیلی بیشتری بپردازند.
شاد بیان می‌کند: ما پیشنهاد می‌کنیم که زائران کلاه و لباس یکرنگ داشته باشند و چمدان‌ها یکسان‌سازی شود، اما هیچ اجباری نیست.

هزینه حج بین ۱۱۹ تا ۱۳۸ میلیون تومان

مدیر حج و زیارت استان درباره هزینه تمام شده حج امسال و رقم‌های متفاوتی که در این باره مطرح شده است می‌گوید: هزینه تمام شده حج امسال بین ۱۱۹ تا ۱۳۸ میلیون تومان بوده است.

تمدید نکردیم، ظرفیت خالی داشتیم

شاد درپاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره جزئیات خبری که در رسانه‌ها مبنی بر تمدید زمان ثبت‌نام حج تمتع منتشر شده است، می‌گوید: زمان را تمدید نکردیم بلکه ظرفیت خالی فراهم بود که از طریق صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم. ظرفیت به اندازه‌ای نبود که همه متقاضیان بتوانند ثبت‌نام کنند.

وی می‌افزاید: این ثبت‌نام در سامانه انجام شده و از سوی شخص خاصی صورت نگرفته است. پانصد‌نفر ظرفیت خالی داشتیم و ۱۰‌هزار متقاضی ثبت‌نام که هر کسی زودتر اقدام کرد موفق به ثبت‌نام شد.
شاد اظهار می‌کند: شرایط ثبت‌نام نیز از میان کسانی بوده است که اولویت‌بندی اعزامشان قبلا اعلام شده است.

هزینه آزمایش‌های اولیه آزاد است

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی دراین‌باره می‌گوید: آزمایش‌های حجاج چکاپ حساب می‌شود و آزمایش‌های چکاپ تحت پوشش بیمه نیست.
علی رضازاده با بیان اینکه این مسئله جدید نیست و قانون کشوری است ادامه می‌دهد: همه سازمان‌های بیمه‌گر اعم از بیمه سلامت و بیمه خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و بیمه نیرو‌های مسلح نیز شامل این قانون هستند.
وی می‌افزاید: هزینه‌های آزمایش‌های حجاج هم خیلی زیاد نیست و رقم ناچیزی است، اما اگر پزشک کاروان تشخیص بدهد که شخصی بیماری قلبی قرار می‌گیرد؛ و نیاز به اکو دارد یا هر بیماری دیگری که نیاز به پیگیری برای درمان داشته باشد، از اینجا به بعد، چون درمانی است در تعهدات بیمه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->